Google Analytics 4 (GA4)
Czym jest Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (GA4) vs Google Analytics Universal
- Sposób gromadzenia danych, polegający na plikach cookies, wyświetleniach strony i sesjach użytkownika.
- Przechowywanie informacji o adresach IP odwiedzających, co może naruszać przepisy dotyczące prywatności użytkowników.
- Działanie jedynie na stronach internetowych (brak wsparcia dla aplikacji mobilnych).
Różnice między Google Analytics 4 a Universal Analytics
- Model pomiaru: w usłudze Universal Analytics pomiary opierały się na odsłonach strony i sesjach, czyli grupach działań, zarejestrowana u użytkownika w danym okresie. Google Analytics 4 traktuje każdą interakcję użytkownika ze stroną lub aplikacją jako zdarzenie; zdarzenie jest kategorią o wiele szerszą i bardziej szczegółową, a model pomiaru oparty na zdarzeniach jest bardziej elastyczny.
- Zakres gromadzenia danych: podczas gdy Universal Analytics pozwalało rejestrować działania użytkowników stron internetowych, Google Analytics 4 dodatkowo obejmuje aplikacje mobilne.
- Ochrona prywatności: Universal Analytics opierało się na plikach cookies, a także przechowywało adresy IP odwiedzających. Google Analytics 4 odchodzi od modelu śledzenia użytkowników na podstawie cookies i w pełni ich anonimizuje, jednocześnie w dalszych ciągu zapewniając szczegółowe analizy danych.
- Limity zbierania danych: Universal Analytics mogło bezpłatnie obsługiwać 10 milionów działań na miesiąc na konto. Google Analytics 4 może bez ograniczeń raportować nawet 500 różnych zdarzeń o różnych nazwach, przy czym zdarzenia zbierane automatycznie, np. pierwsze otwarcie strony, oraz zdarzenia gromadzone w ramach pomiaru zaawansowanego nie wliczają się do limitu.
- Automatyczne śledzenie zdarzeń: w Universal Analytics aby śledzić jakiekolwiek zdarzenia należało je skonfigurować za pomocą Google Tag Manager lub na poziomie kodowania strony. Google Analytics 4 ułatwia ten proces i automatycznie śledzi niektóre zdarzenia bez konieczności robienia czegokolwiek poza uruchomieniem i skonfigurowaniem usługi.
- Śledzenie zaangażowania: Universal Analytics skupiało się na pojedynczej sesji użytkownika, podczas gdy np. decyzje zakupowe są bardziej rozwleczone w czasie. Google Analytics 4 pozwala lepiej obserwować zaangażowanie użytkowników, między innymi poprzez szczegółową analizę regularności korzystania z witryny przez użytkowników i współczynnika konwersji.
- Przechowywanie danych o użytkownikach: Universal Analytics mogło przechowywać dane o użytkownikach i zdarzeniach przez 14, 26, 38, 50 miesięcy, lub bez ograniczenia czasowego. Google Analytics 4 pozwala przechowywać te dane przez 2 lub 14 miesięcy.
- Raporty: Google Analytics 4 oferuje mniej automatycznych raportów, niż poprzednia usługa. Jednocześnie większy nacisk w GA4 położono na tworzenie raportów niestandardowych, które można dopasować do własnych potrzeb.
- Interfejs: Google Analytics 4 ma bardziej minimalistyczny interfejs i mniej widocznych na pierwszych rzut oka elementów, niż Universal Analytics.
- Integracja z BigQuery: BigQuery pozwala na przechowywanie i procesowanie dużej ilości danych w chmurze. Universal Analytics jedynie w płatnej wersji (GA360) oferowało integrację z BigQuery, natomiast Google Analytics 4 ma wbudowaną bezpłatną integrację z tą usługą.
- Google Analytics 4 jest mocniej niż poprzednik zintegrowane z innymi narzędziami Google, takimi jak Google Ads, co pozwala na zwiększenie skuteczności kampanii.
- Dodatkowo Google Analytics wykorzystuje systemy oparte na tzw. uczeniu maszynowym. Algorytmy uczenia maszynowego na bieżąco „uczą” się i stają się „mądrzejsze”. Pozwala to m.in. na wypełnienie luk w danych, które wiążą się z większą anonimowością użytkowników, wykrywanie anomalii w zachowaniu użytkowników, obserwowanie trendów i tworzenie prognoz dotyczących np. zakupów i kampanii reklamowych Google Ads.
Events Google Analytics (GA4)
Search Console
Prestashop
Woocommerce
GDPR/RODO
YouTube
Kurs
Lista zdarzeń przesyłanych w ramach integracji z Google Analytics 4
FAQ
Jak wykorzystać dane z mojego serwisu www, by docierać precyzyjnie do wybranych osób?
Uruchomienie usługi Google Analytics 4, zintegrowanie jej ze stroną i analizowanie zgromadzonych danych nie jest proste, a wykorzystanie tych danych nastręcza jeszcze większych trudności. Najskuteczniej dane ze strony, sklepu czy aplikacji mobilnej wykorzysta specjalista czy agencja marketingowa, ale osoba początkująca również wyciągnie przydatne informacje z dostępnych w GA4 raportów. Wystarczy wejść w zakładkę „Użytkownik”. Prezentowane tam dane są podzielone według płci, grupy wiekowej, zainteresowań, kategorii podobieństwa, segmentów na rynku i innych kategorii. Dzięki temu dowiesz się między innymi, kto najczęściej odwiedza Twoją witrynę, jaki rodzaj klienta poszukuje i kupuje dane produkty, z jakimi rynkami powiązana jest Twoja oferta, w jakich porach dnia są aktywni użytkownicy strony, w jaki sposób trafiają na Twoją witrynę, i tak dalej, co pozwoli Ci na lepsze, bardziej precyzyjne dostosowanie grupy odbiorców Twoich działań reklamowych na podstawie tego, jacy użytkownicy byli dotychczas zainteresowani Twoimi usługami i produktami.
Nowe możliwości GA4
Najważniejsze nowe możliwości Google Analytics 4 w porównaniu z Universal Analytics to:
- Analiza danych z różnych źródeł (strony internetowe + aplikacje mobilne Android i iOS) w ramach jednej usługi.
- Raporty z cyklu życia strony i badanie zaangażowania użytkowników.
- Rozbudowane opcje tworzenia własnych raportów.
- Analiza ruchu z YouTube.
Jak GA4 pomaga w raportowaniu?
Google Analytics 4 przede wszystkim kompleksowo i automatycznie mierzy wiele zdarzeń, które przydają się do analiz i raportów dotyczących skuteczności działań marketingowych. Na dodatek dzięki zdarzeniom niestandardowym możesz gromadzić jeszcze więcej precyzyjnych danych, jeśli tego potrzebujesz. Narzędzie dostarcza inteligentnych analiz dzięki systemom uczącym się, które pomagają w odkrywaniu trendów istniejących w danych, a nawet tworzą predykcje na przyszłość. Dodatkowo narzędzie to pozwala tworzyć grupy odbiorców obejmujące zalogowanych użytkowników. Wyniki analiz są bardzo czytelne i można je dostosować pod siebie. Wszystko to ułatwia raportowanie i wyciąganie wniosków, a w efekcie: lepsze rozumienie ruchu na stronie i większą efektywność wszelkich działań reklamowych.
Najlepsze sposoby korzystania z raportów Google Analytics 4
Google Analytics zawiera kilka głównych sekcji:
- Czas rzeczywisty – pozwala na monitorowanie na bieżąco aktywności użytkowników w stronie lub aplikacji. Pozwala to np. zbadać wpływ jednodniowej promocji, sprawdzić, czy opublikowanie nowej treści ma wpływ na natężenie ruchu na stronie, itp.
- Cykl życia – składa się z zakładek „Pozyskiwanie” (jak nowi użytkownicy znajdują stronę i jak wracają do niej dotychczasowi użytkownicy), „Zaangażowanie” (m.in. interakcje użytkowników na stronie lub w aplikacji, regularność korzystania przez użytkowników, konwersje), „Generowanie przychodu” (przychody generowane przez produkty, reklamy i subskrypcje) i „Utrzymanie” (jak często i jak długo nowy użytkownik korzysta ze strony lub aplikacji po pierwszej wizycie).
- Użytkownik – pozwala na klasyfikowanie użytkowników według rozmaitych danych demograficznych, a nawet ich zainteresowań, a także zbadanie ruchu według rodzaju urządzeń używanych przez użytkowników strony do odwiedzenia strony lub aplikacji.
- Zdarzenia – umożliwia przejrzenie konwersji i statystyk wszystkich zdarzeń na stronie.
- Wyszukiwanie – analiza konkretnych danych.
Kto najbardziej skorzysta na wprowadzeniu Google Analytics 4?
Najważniejszą grupą, która skorzysta na wprowadzeniu nowego narzędzia Google Analytics 4, są deweloperzy aplikacji mobilnych. To pierwsza tak rozbudowana usługa do analityki aplikacji mobilnych, która pozwala na śledzenie i analizowanie zachowań użytkowników. Na wprowadzeniu Google Analytics 4 skorzystają także osoby, które jednocześnie prowadzą strony internetowe i aplikacje na smartfony – narzędzie umożliwia bowiem mierzenie ruchu użytkowników na różnych urządzeniach.
Z pewnością można powiedzieć, że wprowadzenie Google Analytics 4 jak najszybciej to dobry pomysł dla każdego właściciela czy dewelopera stron i sklepów internetowych, aby przyzwyczaić się do nowego interfejsu i wycisnąć z tej usługi wszystko, co najlepsze, aby rozwinąć swoją stronę i tworzyć efektywne kampanie reklamowe.
Czy Google Analytics 4 zastąpi Google Analytics?
Najprostsza odpowiedź brzmi: tak. Google zamierza całkowicie zastąpić usługę Universal Analytics narzędziem Google Analytics 4. Universal Analytics będzie gromadzić dane jeszcze do 1 lipca 2023 roku, a przez co najmniej 6 kolejnych miesięcy użytkownicy będą mieli dostęp do danych archiwalnych. Na tej samej zasadzie płatne narzędzie Google Universal Analytics 360 będzie zbierać i analizować dane do 1 października 2023 roku, a po tej dacie będzie można jedynie przeglądać i eksportować tylko zebrane wcześniej informacje.
O ile wdrażanie Universal Analytics wciąż jest jeszcze możliwe, to polecanym rozwiązaniem jest uruchamianie od razu Google Analytics 4, a także włączanie nowej wersji narzędzia dla już istniejących witryn, aby jak najszybciej rozpocząć zbieranie danych i poznać możliwości Google Analytics 4.
Konwersja: czym jest, do czego służy i jak ją mierzyć?
Konwersja to najprościej mówiąc zrealizowanie konkretnego celu, jaki chcieliśmy osiągnąć, czyli wykonanie przez użytkownika ważnej dla nas czynności na stronie. Najprostszy przykład konwersji to złożenie zamówienie w sklepie internetowym, ale zależnie od profilu biznesu może być to również na przykład:
- Zapisanie się do newsletteru.
- Kliknięcie w reklamę.
- Utworzenie konta na stronie.
- Pobranie pliku ze strony.
- Spędzenie określonej ilości czasu na witrynie/w aplikacji.
- Wypełnienie formularza kontaktowego.
- Zdobycie wirtualnej waluty w grze mobilnej.
Google Analytics 4 (GA4) Tag Manager
Google Analytics 4 (GA4) Tag Manager to system zarządzania tagami, który pozwala w łatwy sposób i bez wsparcia dewelopera dodawać fragmenty kodów (np. kod śledzący Google Analytics 4) do naszej witryny czy aplikacji. Jeśli nie korzystasz z tej usługi, aby wprowadzić nowy tag musisz każdorazowo wprowadzić zmiany w kodzie źródłowym swojej strony, co jest rozwiązaniem czasochłonnym i żmudnym.
Jak włączyć integrację z Google Analytics 4?
Zanim włączysz integrację strony z Google Analytics, musisz wykonać kilka dodatkowych kroków:
- Założyć konto na stronie https://analytics.google.com/.
- Utworzyć usługę Google Analytics 4; uzupełnij informacje o nazwie usługi, strefie czasowej, walucie i swojej firmie.
- Utworzyć strumień danych GA4 dla wybranej strony internetowej. W tym celu należy wejść w administrację, a następnie wybrać Strumienie danych. Następnie należy wybrać interesującą Cię platformę i wprowadzić adres URL strony. W tym kroku możesz także dostosować ustawienia pomiaru zaawansowanego.
- Po utworzeniu strumienia wyświetli się ekran Szczegóły strumienia danych z internetu. Odnajdź identyfikator pomiaru i go skopiuj.
- Przejdź na stronę https://tagmanager.google.com/, zaloguj się do swojego konta i utwórz nowy tag, wybierając kolejno opcje: Tagi -> Nowy -> Konfiguracja tagu -> Google Analytics: konfiguracja GA4. Tag ten inicjuje Google Analytics 4 dla Twojej strony.
- Wklej identyfikator pomiaru z Google Analytics 4 do pola identyfikatora w Google Tag Managerze i prześlij.
Wordpress Google Analytics 4 (GA4)
Jeśli Twoja strona jest oparta o system zarządzania treścią WordPress, również możesz korzystać z usługi Google Analytics 4. Aby włączyć integrację Google Analytics 4 z witryną na WordPress, możesz wykorzystać rozmaite wtyczki, na przykład GA Google Analytics czy MonsterInsights, które automatyzują ten proces.
Jeżeli wolisz zrobić to ręcznie, musisz manualnie wprowadzić kod tagu do kodu źródłowego strony. W tym celu:
- Po utworzeniu strumienia danych wejdź do zakładki Administracji, następnie w kolumnie Usługa wybierz Informacje o śledzeniu -> Kod śledzenia. Skopiuj kod.
- W panelu WordPress wybierz zakładkę Wygląd, następnie Edytor.
- Po prawej stronie wyświetli się lista plików. Znajdź i wybierz plik header.php.
- Wklej kod śledzenia przed tagiem i zaktualizuj plik.
Konfiguracja Google Analytics 4
Aby dodać zdarzenia niestandardowe do śledzenia w Google Analytics 4, należy przejść na stronę Tag Managera, a następnie wybrać: Tagi -> Nowy -> Konfiguracja tagu -> Google Analytics: zdarzenia GA4. Wpisz nazwę zdarzenia, opcjonalnie dodaj parametry zdarzenia i niestandardowe właściwości użytkownika, a następnie kliknij Reguły, aby wybrać zdarzenia, które mają być zapisywane. Po wszystkim zapisz konfigurację tagu i opublikuj zmiany. Więcej na temat dodawania zdarzeń niestandardowych przeczytasz tutaj.
Dodatkowo konfiguracja Google Analytics 4 obejmuje różne ustawienia i funkcje, które można włączyć, wyłączyć lub zmodyfikować, aby w pełni korzystać z narzędzia analitycznego. Po zalogowaniu się na swoje konto Analytics i przejściu do usługi Google Analytics 4, wybierz Administracja i w kolumnie Usługa wybierz Skonfiguruj Asystenta. W tym miejscu możesz między innymi połączyć usługę z kontem Ads, wdrożyć konwersje czy zintegrować usługę z BigQuery.