Postaw Na Szybkość Ładowania Strony
Darmowy Audyt Czasu Wczytywania Twojej Strony
Czas Ładowania Wpływa Na:
-
pozycje w Google
-
pozycje w Ads
-
konwersje
-
wizerunek firmy
ZAMÓW WYCENĘ
Ofertę otrzymasz zupełnie za darmo!
Ofertę otrzymasz zupełnie za darmo!
Oferta na poprawę szybkości ładowania strony
Co to jest czas ładowania strony?
Jak sprawdzić szybkość ładowania strony?
Google PageSpeed Insights
GTMetrix
Pingdom Website Speed Test
Test optymalizacji mobilnej Google Search Console
Test my Site – Think with Google
Szybkość ładowania strony Google
- First Contentful Paint (FCP) – czas od starty ładowania strony do momentu wczytania pierwszego jej elementu, na przykład obrazu lub treści, przy czym wykluczone są elementy znajdujące się w ramkach iframe. Za szybki uważany jest FCP poniżej 1,8 sekundy.
- Speed Index (SI) – indeks szybkości, wskazuje, jak szybko strona zapełnia się treścią. Dobrą wartością jest Speed Index poniżej 3,4 sekundy.
- Largest Contentful Paint (LCP) – czas od startu ładowania strony do wyrenderowania największego jej elementu – najczęściej obrazu, filmu lub dużego elementu tekstowego. Narzędzie Google definiuje szybki LCP jako czas poniżej 2,5 sekundy.
- Time to Interactive (TTI) – czas do pełnej interaktywności, czyli czas, po którym strona staje się w pełni interaktywna. Za dobry wynik uważany jest czas poniżej 3,8 sekundy.
- Total Blocking Time (TBT) – łączny czas zablokowania, czyli wyrażana w milisekundów suma wszystkich okresów pomiędzy pierwszym wyrenderowaniem treści a czasem do pełnej interaktywności, w przypadku gdy długość zadania przekroczyła 50 ms. Idealnym wynikiem jest TBT równe 0 ms, ale dobrym wynikiem jest TBT poniżej 200 ms.
- Cumulative Layout Shift (CLS) – łączna suma nieoczekiwanych przesunięć układu strony. Takie nieoczekiwane przesunięcia mogą sprawiać, że strona się przesuwa w trakcie czytania tekstu, co nie tylko wytrąca odwiedzającego z rytmu, ale i może prowadzić do kliknięcia w miejsce, gdzie nie chciał kliknąć.
FAQ
Dlaczego strona wczytuje się powoli?
Powodów, dla których czas ładowania strony jest zbyt długi, jest wiele. Jednym z pierwszych czynników, na które powinieneś zwrócić uwagę, jest hosting, jego ograniczenia techniczne, a także jego konfiguracja. Problemem może być sama stabilność pracy serwera i jego niezawodność, używany przez firmę hostingową typ i pojemność dysków, ich słaby procesor czy zbyt niska pamięć RAM, czy wersja PHP zainstalowana na serwerze – korzystanie z najnowszej wersji PHP jest szczególnie ważne w przypadku stron i sklepów opartych o gotowe silniki, na przykład WordPress. Dodatkowo parametry wybranego hostingu, takie jak dostępny transfer danych czy przepustowość łącza, mogą być niewystarczające dla potrzeb Twojej strony.
Dodatkowo na szybkość ładowania strony może wpływać brak tzw. CDN: Content Delivery Network, czyli sieć dostarczania treści. Ma to szczególne znaczenie, kiedy strona przyciąga użytkowników z całego świata. CDN to wysoce rozproszona sieć serwerów, dzięki której można zmniejszyć fizyczną odległość pomiędzy serwerem, a odwiedzającym witrynę, co znacznie zmniejsza opóźnienie i zwiększa szybkość strony www.
Kolejnym powodem wolnego wczytywania strony może być nieużywanie modułu cache po stronie serwera. Cache to pamięć podręczna, dzięki której treści są ładowane szybciej przy mniejszym koszcie zasobów serwera.
Najczęstszą przyczyną wolnego ładowania się strony są jednak rozmaite błędy po stronie dewelopera witryny, więc jeśli masz dobry hosting, serwer ma włączony moduł cache, a nawet używasz CDN, przyjrzyj się samej stronie i jej zawartości, a także wszystkim kodom, używanym wtyczkom czy skryptom. Należą do nich między innymi:
- Zbyt duża wielkość plików graficznych: za duże wymiary obrazków (np. grafika o wysokości 3000 pikseli umieszczona bez zmniejszenia w ramce o wysokości 500 pikseli), brak kompresji plików, nieoptymalny format.
- Elementy spowalniające wczytywanie, na przykład animacje Flash, slidery z dużą ilością slajdów, galerie zdjęć, animowane menu.
- Duża ilość niepotrzebnego kodu strony, niepotrzebne elementy w kodzie HTML i CSS.
- Brak minifikacji kodu strony.
- Kod CSS zawarty w głównym kodzie HTML strony, a nie w osobnym pliku.
- Duża ilość wtyczek i skryptów na stronie, niepotrzebne lub kolidujące ze sobą wtyczki.
- Duża ilość przekierowań i łańcuchy przekierowań na stronie.
Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie
Dlaczego szybkość wczytywania strony jest tak istotna? Dla użytkownika liczy się każda sekunda – wolne działanie strony jest zwyczajnie frustrujące dla użytkownika, zwłaszcza kiedy ten jest świadomy, że nie wynika to ze słabego łącza internetowego czy spowolnionego działania urządzenia, z którego korzysta. Wiele osób w obliczu zbyt długiego czasu ładowania się strony po prostu z niej wychodzi. Często oznacza to na przykład porzucenie koszyka i rezygnację z zakupów, a zdecydowanie się na konkurencyjną firmę, co spowoduje straty dla Twojego biznesu. Szybkość ładowania strony jest szczególnie ważna dla użytkowników urządzeń mobilnych. Dodatkowo strona internetowa jest w dzisiejszych czasach wizytówką danej organizacji. Długi czas ładowania może sprawić, że użytkownik witryny nabierze wątpliwości wobec wiarygodności Twojej marki.
Jednak poza tym, że użytkownicy mniej chętnie korzystają z długo ładujących się stron, ich preferencje odzwierciedlają także mechanizmy wyszukiwarek, na przykład Google. Szybkość ładowania strony to jeden z kluczowych czynników rankingowych, wpływających na pozycję witryny w wyszukiwarce. Poprawienie czasu, w jakim użytkownik może zacząć korzystanie z witryny, przekłada się więc jednocześnie na większą szansę, że nasza strona znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Należy pamiętać nie tylko o stronie głównej, ale i tym, jak szybko ładują się konkretne podstrony.
Jakość strony, w tym czas wczytywania strony, ma wpływ również na skuteczność kampanii reklamowych w Gogle Ads. Im lepsza jakość strony według narzędzia Google Ads, tym mamy większe szanse na to, że nasze reklamy pojawią się wyżej w stosunku do reklam konkurencji i będą kosztowały mniej, biorąc pod uwagę średni koszt kliknięcia.
Jak poprawić szybkość ładowania strony?
Po wykonaniu analizy wydajności strony i przeanalizowaniu możliwych błędów, pora na rozprawienie się z problemami witryny i zwiększenie szybkości ładowania. Istnieje wiele narzędzi i metod, które można wykorzystać, aby poprawić czas wczytywania strony www.
Jeżeli podejrzewasz, że na szybkość ładowania strony wpływa hosting, z jakiego korzystasz, warto skontaktować się z jego dostawcą, aby spytać o przyczynę problemów i poprosić o pomoc. Kolejnym krokiem może być dopłacenie do lepszego pakietu hostingowego, na przykład takiego z większym transferem danych, jeżeli obecny jest za mały, lub całkowita zmiana dostawcy hostingu. Możliwą opcją jest także przejście z serwera współdzielonego z innymi użytkownikami na serwer dedykowany, do którego będziesz mieć pełny, wyłączny dostęp do sprzętu, na którym znajduje się Twoja strona. Serwery tego typu są droższe, ale cechują się znacznie lepszą wydajnością, a co za tym idzie: szybszym czasem ładowania strony, i pozwalają na pełną konfigurację serwera.
Możesz też zacząć korzystać z usług CDN, szczególnie jeśli Twoją stronę www odwiedzają osoby z wielu krajów. Używanie CDN minimalizuje opóźnienia w ładowaniu zawartości strony internetowej, a Twoja witryna staje się lepiej dostępna na całym świecie. Dodatkowo jeśli użytkownik już odwiedził Twoją stronę to najbliższy punkt CDN przekazuje jej statyczne elementy ze swojej pamięci podręcznej, przyspieszając czas wczytywania strony.
Jeżeli zawartość Twojej strony nie jest bardzo dynamiczna i Twoim celem nie jest to, by każdy użytkownik zobaczył coś innego podczas odwiedzania witryny, możesz włączyć moduł cache po stronie serwera. Kiedy moduł cache jest wyłączony, to serwer przy każdym użytkowniku uruchamia wszystkie funkcje i pobiera dane z bazy, aby wygenerować kod HTML. W praktyce może to oznaczać, że w ciągu minuty serwer może wykonać te operacje na przykład dla stu osób – jeżeli moduł cache serwera jest włączony, kod HTML zostanie wygenerowany dla pierwszej osoby i zapisany w formie statycznej w pamięci podręcznej serwera, po czym przekazany pozostałym użytkownikom.
Niektóre firmy hostingowe włączają funkcję kompresji GZIP domyślnie, ale jeśli na używanym przez Twoją stronę serwerze nie jest włączona, spróbuj włączyć ją ręcznie. Kompresja GZIP to najbardziej popularna i bardzo skuteczna metoda kompresji, która skraca czas ładowania strony poprzez zmniejszenie rozmiaru odpowiedzi HTTP.
Kolejnym krokiem, który może drastycznie wpłynąć na czas ładowania się strony, jest zmniejszenie ilości i optymalizacja plików graficznych. Jest to jedna z najprostszych i najszybszych metod zwiększania wydajności strony www. Jeżeli element graficzny na stronie nie powiększa się po kliknięciu, warto zmniejszyć jego wymiary, a następnie dokonać kompresji – najbardziej efektywne jest użycie darmowych internetowych aplikacji stworzonych specjalnie w tym celu. W przypadku dużej ilości plików warto postawić na wtyczki, które automatycznie optymalizują zdjęcia wrzucane na serwer, lub napisanie w tym celu własnego skryptu. Nadmierna kompresja zdjęć i grafik może jednak negatywnie odbić się na ich jakości, dlatego dobrą praktyką jest konwertowanie grafik na nowoczesne formaty, takie jak WebP, które pozwalają na zmniejszenie wielkości bez utraty jakości, lub SVG w przypadku kształtów wektorowych i logotypów.
Jeśli chodzi o pliki wideo, unikaj umieszczania dużych wideo na stronie, a żeby skrócić czas ładowania umieść film w zewnętrznym serwisie, takim jak YouTube.
Jeżeli na Twojej stronie znajduje się dużo grafik, zdjęć i filmów, możesz uruchomić skrypt odpowiedzialny za tzw. lazy loading, który powoduje, że obrazy i pliki wideo ładują się, kiedy użytkownik przewinie stronę do części, w której się znajdują, zamiast w momencie wejścia na stronę. Dzięki temu początkowe ładowanie strony www jest znacznie szybsze.
Aby poprawić szybkość ładowania strony internetowej, unikaj tworzenia powielonych treści na stronie, a także nadmiaru przekierowań, szczególnie tzw. łańcuchów przekierowań. W praktyce oznacza to, że należy minimalizować ilość przekierowań na przykład ze strony A na stronę B, następnie ze strony B na stronę C, i tak dalej.
Możesz również wykorzystać pamięć podręczną przeglądarki użytkownika, czyli włączyć buforowanie po stronie przeglądarki. W ten sposób po wejściu na każdą kolejną podstronę przeglądarka użytkownika będzie ładowała wczytane już wcześniej pliki (np. logo na stronie), a dodatkowo pobierane będą tylko te, które wcześniej nie były dostępne. Ta operacja nie tylko zwiększa szybkość ładowania strony www dla jej użytkownika, ale dodatkowo odciąża serwer. Cache przeglądarki można włączyć na kilka sposobów, na przykład dodać odpowiednią instrukcję w pliku .htaccess na serwerze.
Często zapominamy o wtyczkach, które są zainstalowane na serwerze – nawet jeśli w danym momencie z nich nie korzystamy, wciąż mogą one wpływać na szybkość ładowania strony www. Dobrą praktyką jest ograniczenie ilości wtyczek do minimum. W tym celu upewnij się, że nie masz zainstalowanych kilku wtyczek, które robią to samo – przykładowo w większości przypadków wystarczy tylko jedna wtyczka zawierająca narzędzia analityczne, a nie kilka. Część wtyczek można także zastąpić autorskimi kodami, które będą miały taką samą funkcję, ale z mniejszym obciążeniem dla strony – należą do nich na przykład wtyczki pozwalające na umieszczenie na stronie internetowej slidera.
Kolejnym sposobem na zwiększenie szybkości ładowania witryny jest optymalizacja i minifikacja kodu HTML, CSS i JavaScript. Polega ona głównie na umieszczenie stylów CSS i skryptów JavaScript w jednym osobnym pliku, a także usunięciu zbędnego kodu, spacji, przecinków czy komentarzy – w tym celu można wykorzystać wtyczki, aplikacje internetowe, lub zoptymalizować kod samodzielnie. Na tej samej zasadzie warto przyjrzeć się, czy strona nie ładuje niepotrzebnych elementów, na przykład niewykorzystanych fontów, i zrezygnować z dodatkowych funkcjonalności strony, które nie są istotne dla użytkownika. Kod strony po minifikacji może ważyć nawet kilkadziesiąt procent mniej, co już wpływa pozytywnie na szybkość wczytywania strony.
Różne skrypty potrafią znacząco obciążać witrynę i wydłużać czas wczytywania się. Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz skryptu mierzącego kliknięcia, personalizującego reklamy, śledzącego aktywność użytkownika, a do tego widgetów z social media i skryptu czatu pojawiającego się nie tylko na podstronie kontaktu, ale i na każdej innej. Niektóre lub nawet wszystkie z tych skryptów mogą okazać się niepotrzebne, biorąc pod uwagę treść i cel istnienia Twojej strony, lub można je zastąpić innymi, mniej obciążającymi witrynę www rozwiązaniami.